McLaren heeft de Speedtail geintroduceerd: een supercar gericht op comfortabel de 400 km/h-barriere door knallen. De mannen bij McLaren noemen hun nieuwste creatie een Hyper GT. Alle 106 exemplaren zijn inmiddels verkocht voor 2 miljoen euro per stuk.

De Speedtail is het volgende hoofdstuk in McLaren’s Ultimate Series, tevens is hij de eerste ‘Hyper-GT’ van het baanbrekende Britse bedrijf dat bekend staat om de productie van luxe sportwagens en supercars die buitengewone rijervaringen bieden. De Speedtail haalt met een top van 403 km/h de hoogste maximum snelheid van alle McLarens tot nu toe. De auto is een ongekende mix van modern vakmanschap, materiaalinnovatie en maatwerk.

Als de krachtigste en meest aerodynamische McLaren overtreft de Speedtail de recordtopsnelheid van 243 mph van de legendarische McLaren F1. Een prestatie die mogelijk is gemaakt door de samenwerking tussen McLaren’s ontwerp- en engineeringteams. Zij hebben met elkaar een uitzonderlijk mix geleverd  van aerodynamica en rijdynamiek, gekoppeld aan een bijzondere aandrijflijn. Het is veelbetekenend dat deze auto de eerste van 18 nieuwe auto’s of derivaten is, die McLaren zal introduceren als onderdeel van zijn Track25 businessplan.

De druppelvormige cockpit en de aerodynamisch geoptimaliseerde carrosserie vormen de basis voor de uitzonderlijke aerodynamische luchtweerstand. Tal van innovatieve functies zoals statische aerodynamische voorwieldeksels van carbonfiber, intrekbare, digitale achteruitkijkcamera’s (in plaats van spiegels) en gepatenteerde, actieve achtervleugels leveren een belangrijke bijdrage om tot die ultra-lage luchtweerstand te komen.

De Speedtail is opgebouwd rond een op maat gemaakte McLaren Monocage-structuur van koolstofvezel en profiteert  van lichtgewicht engineering van onder meer een volledig koolstofvezel carrosserie,  actieve ophanging van aluminium en koolstof-keramische remmen. De aandrijflijn is een baanbrekende benzine-elektrische hybride met een gecombineerd vermogen van 1.050 pk.

De topsnelheid bedraagt 403 km/h en wordt bereikt in de unieke Velocity-modus, speciaal ontwikkeld voor de Speedtail. Velocity-modus optimaliseert de hybride aandrijflijn voor het rijden op hoge snelheden, terwijl ook de hoek van de actieve achtervleugels wordt aangepast. Bovendien kunnen de digitale achteruitkijkcamera’s worden ingetrokken om de luchtweerstand verder te verminderen. Daarnaast kan de Velocity Active Chassis Control de Speedtail 35 mm laten zakken, waardoor het hoogste punt van de auto zich slechts 1.120 mm boven het  wegdek bevindt.

De hybride aandrijflijn maakt een niet-aflatende acceleratie mogelijk, ongeacht het motortoerental. Het lage gewicht van de Speedtail – een drooggewicht van 1.430 kg – levert hier een belangrijke bijdrage aan. De acceleratie van de Speedtail is zelfs een nieuwe benchmark voor een McLaren:  0-300 km/u kost slechts 12,8 seconden. De vorige hybride uit de Ultimate Series, de McLaren P1 ™, had voor dezelfde sprint 16,5 seconden nodig. Om de hoge snelheden van de Speedtail  aan te kunnen, heeft McLaren samen met technologiepartner Pirelli een op maat gemaakte P-ZERO ™-band ontwikkeld.

Wie achter het stuur van de Speedtail plaatsneemt, staat een sensationele ervaring te wachten die door geen enkele andere auto zal worden geëvenaard. De bestuurder bevindt zich centraal in de luxueuze cockpit, met plaats voor twee passagiers die zich iets achter de bestuurder bevinden.  Ruimte voor bagage bevindt zich voor- en achterin. Voor iedere eigenaar van een Speedtail is een op maat gemaakte bagageset beschikbaar, waarbij koolstofvezel, leer en metaal gebruikt voor de koffers passen bij het interieur van hun Speedtail.

De bestuurder heeft zicht op een state-of-the-art informatiesysteem met high-definition schermen en touchscreens die veel knoppen en schakelaars uit een traditionele auto overbodig maken. De bedieningsknoppen om de motor te starten, het Active Dynamics Panel aan te zetten en de Velocity-modus in te schakelen – evenals de knoppen voor het openen van de ramen en deuren – bevinden zich in panelen boven het hoofd van de bestuurder. Deze en de andere schakelaars en draaiknoppen zijn gefreesd uit aluminium en met de hand geborsteld en gepolijst.

De voorruit is naar boven gebogen, maakt deel uit van het dak en loopt via een glazen patrijspoort boven het hoofd van de bestuurder door naar het glazen bovenste deel van de deuren. Het ongelooflijke gevoel van ruimte wordt verder benadrukt door de glazen achterruiten die zich tot ver achter de stoelen uitstrekken tot bijna dezelfde hoogte als de achteras. Een buitengewone hoeveelheid licht vult de cockpit – tenzij de inzittenden anders kiezen. In dat geval kunnen de patrijspoort, het glazen bovengedeelte van de deuren en de achterruiten door middel van  elektrochrome technologie in een oogwenk onafhankelijk worden verduisterd. Ook de bovenkant van de voorruit is voorzien van elektrochrome glas, wat zonnekleppen overbodig maakt.

Elk element en elk aspect van de McLaren Speedtail is  ontwikkeld om de luchtweerstand te verminderen en de topsnelheid te maximaliseren. De McLaren Speedtail is smaller dan een McLaren P1 ™, maar meer dan een halve meter langer. Hij meet  5.137 mm van neus tot staart. De zuiverheid van de vorm is opmerkelijk: van boven gezien is de McLaren Speedtail in wezen een traan – de snelste vorm in de natuur – en deze gebeeldhouwde vorm heeft zijn eerste contact met de lucht bij de splitter aan de voorzijde, terwijl de verlengde staart de stroom verlegt om turbulentie te verminderen. En niet alleen de algehele vorm is een traan, maar ook de glazen cockpit is  als zodanig op de carrosserie geplaats, dit alles om de aerodynamische weerstand te optimaliseren.

Een van de meest in het oog springende innovaties van de McLaren Speedtail is de introductie van aerodynamische, lichtgewicht, koolstofvezel schermen op de voorwielen. Deze zijn geïntegreerd in het 20-inch, 10-spaaks voorwiel van gesmeed aluminium  en ontworpen om de aerodynamische weerstand te minimaliseren. De schermen blijven gefixeerd terwijl de wielen draaien, zo wordt de luchtstroom geëffend rond een normaalgesproken turbulent aerodynamisch gebied. Meestal drijft een draaiend wiel de lucht weg van het voertuig, maar de statische aero-schermen van de Speedtail houden de lucht ‘vast’ en leiden deze verder naar de voorkant van de deuren.

Ook opvallend: buitenspiegels zijn afwezig. De McLaren Speedtail heeft in plaats daarvan twee discrete, high-definition digitale camera’s die uit de deuren komen wanneer de auto wordt gestart. Traditionele, vaste buitenspiegels creëren veel luchtturbulentie, maar dankzij hun aanzienlijk kleinere oppervlak hebben de camera’s op de Speedtail slechts een minimaal effect op de luchtstroom; bovendien bieden ze een beter zich naar achteren.  De beelden worden op twee schermen weergegeven aan beide zijden van het instrumentenpaneel vóór de bestuurder. Wanneer de Velocity-modus is geselecteerd, verdwijnen de camera’s in de deuren, waardoor de weerstand nog verder wordt verminderd.

De achterzijde van de Speedtail toont een bijzonder hoogtepunt: een paar actieve ‘vleugels’. Deze dynamische elementen worden hydraulisch aangedreven en vormen een integraal onderdeel van het  achterste carrosseriedeel. Ze zijn opgetrokken uit flexibele koolstofvezel waardoor de carrosserie van de Speedtail letterlijk kan buigen. Met een tolerantie van slechts 1 mm tussen de oppervlakken, heft deze spectaculaire nieuwe technologie alle gaten of naden tussen het voertuig en de randen van spoilers op, wat betekent dat er geen turbulente lucht is, zoals er ook geen weerstand en geen snelheidsverlies zijn.

De Speedtail wordt in een beperkte oplage van 106*stuks gebouwd. De beperkte productie maakt het voor McLaren mogelijk om gebruik van kleuren en materialen naar een ongekend niveau te tillen. Speedtail-eigenaren zullen een bijzonder reis van voertuigpersonalisatie meemaken in de aanloop naar 2020, wanneer de eerste leveringen van dit zeldzaamste model van de McLaren Ultimate Series zullen plaatsvinden.